Testa dig själv - är du hypokondriker?

Testa dig själv

1) Tror du ofta att kroppsliga besvär beror på att du drabbats av en livshotande sjukdom, trots att det handlar om harmlösa symptom som till exempel domningar, muskelryckningar eller småsår som inte vill läka?
A. Ibland.
B. Ja, alltid.
C. Nej, aldrig.

2) Kan du Stora läkarboken utan och innan?
A. Nej, den har jag aldrig läst.
B. Ja, jag kan massor av sjukdomar utan och innan.
C. Jag kan några sjukdomar, men är ingen expert.

3) Känner du dig svag när du går uppför trappor, tittar du dig i spegeln efter hudförändringar, eller letar du efter andra bekräftelser på att du har en allvarlig sjukdom?

A. Ja, jag hittar ständigt nya bevis.
B. Nej, jag funderar inte alls i de banorna.
C. Det har hänt att jag funderat över symptom, men det var länge sedan nu.

4) Har du besökt flera läkare som alla sagt att du inte lider av en allvarlig sjukdom?

A. Ja, men beskeden har inte gjort mig lugnare. Tvär-tom.
B. Ja, jag har varit till fler än en, men nu börjar jag känna mig lugn.
C. Nej, jag går sällan eller aldrig till doktorn.

5) Känner du dig ofta darrig, matt i musklerna, torr i munnen eller har hjärtklappning?
A. Nej, aldrig.
B. Det har hänt.
C. Ja, och det tyder på att jag har en farlig sjukdom.

6) Har du sömnsvårigheter?

A. Nej, jag sover nästan alltid bra.
B. Ja, jag kan inte få stopp på min oro för att jag ska ha drabbats av en dödlig sjukdom.
C. Ibland


Så räknar du ihop svaren
Fråga 1: A = 10 poäng B = 15 C = 5
Fråga 2: A = 5 poäng B = 15 C = 10
Fråga 3: A = 15 poäng B = 5 C = 10
Fråga 4: A = 15 poäng B = 10 C = 5
Fråga 5: A = 5 poäng B = 10 C = 15
Fråga 6: A = 5 poäng B = 15 C = 10

Så hypokondrisk är du


80 till 90 poäng
Förmodligen lider du av hypokondri. Darrighet, matthet i musklerna och hjärtklappning kan vara utslag av en underliggande ångest. Ångesten i sig kan orsaka kroppsliga symptom. Du behöver söka hjälp.

50 till 70 poäng
Du har kanske en lättare form av hypokondri men den är fullt hanterbar. Du behöver förmodligen inte söka hjälp för dina besvär. Men om du märker att du börjar leta efter bekräftelser på att du har en allvarlig sjukdom bör du se upp.

30 till 40 poäng
Ordet hypokondri existerar inte i ditt ordförråd. Du går nästan aldrig till läkaren och tänker sällan på sjukdomar.





Anonym

DramaQueen!

2009-02-28 / 01:04:18

Namn
Kom ihåg mig?
E-postadress (publiceras ej)

Bloggadress

Kommentar

Lanss frågesida